Webway
Mühlweg 6
02826 Görlitz Deutschland
info@webway.pl
+49 152 23139884

Social Media Marketing w Niemczech - czy warto w niego inwestować?

Autor: admin
Data: 15 kwietnia, 2022

Social Media - w dzisiejszych czasach każdy ma z nimi do czynienia na co dzień. Bezwzględne statystyki pokazują, że przeciętny Europejczyk na media społecznościowe poświęca około dwóch godzin dziennie. Czy to dużo? Może się wydawać, że nie. Sytuacja diametralnie się zmienia, kiedy pod lupę weźmiemy dłuższy okres czasu. Amerykańska agencja marketingowa Mediakix obliczyła, że każdy człowiek spędza w social mediach aż ponad pięć lat swojego życia! Rosnącą popularność tego typu komunikatorów skutecznie wykorzystują przedsiębiorcy podczas promocji swoich biznesów. Dziś zajmiemy się tym zjawiskiem na rynku niemieckim. Czy warto tam inwestować w social media marketing?

Social Media Marketing - czym jest?

Jak sama nazwa wskazuje, marketing w mediach społecznościowych to szereg działań reklamowych prowadzonych na wielu platformach. Wybór jest szeroki, bo może to być Instagram, YouTube, TikTok, Twitter czy Facebook. Ich celem jest zwiększenie ruchu na docelowej stronie internetowej, a co za tym idzie - reklamowanie Twojego biznesu.

Okazuje się, że marketing internetowy jest prawdziwym strzałem w dziesiątkę na wszystkich rynkach europejskich, w tym w Niemczech. Warto więc aby każda firma, niezależnie od profilu działalności, zainteresowała się tego rodzaju promocją. Jakie zalety niesie za sobą social media marketing?

Zalety marketingu internetowego na rynku niemieckim

Jak już wspomnieliśmy, poprzez media w Niemczech możesz w łatwy sposób zareklamować wiele stron czy też sklepów internetowych. Nie jest to oczywiście ich jedna zaleta, a plusów działania w social mediach wyróżniamy o wiele, wiele więcej. Przede wszystkim, profesjonalnie prowadzony marketing znacząco wpływa na pozytywny wizerunek Twojej marki. Wzbudza zaufanie i pozwala na bliższą interakcję z odbiorcami. Tym samym umożliwia Wam on błyskawiczną reakcję na opinię klientów poprzez komentarze pod wpisami czy wiadomości prywatne. To z kolei daje możliwość szybkiego dostosowania Waszych działań do ich aktualnych potrzeb.

Interakcja marki z klientem jest przez wielu niestety lekceważona. Okazuje się jednak, że w przypadku marketingu na rynkach europejskich może to być sprawa kluczowa dla przyszłego prosperowania firm! Media w Niemczech powinny być wyjątkowo ważne dla każdego Polaka pracującego na tym obcym rynku - w końcu Waszym podstawowym celem jest pozyskanie zaufania populacji Niemiec. Co jednak robić, aby nasze działania generowały większy ruch na stronie internetowej?

Czy niemiecki media marketing różni się od polskiego?

Ta informacja z pewnością ucieszy każdego przedsiębiorcę, który orientuje się w temacie marketingu internetowego na terenie Polski. O ile zasady dotyczące SEO znacząco się różnią, o tyle promocja w mediach społecznościowych opiera się na podobnych zasadach. Nieważne więc czy działacie w Niemczech, Polsce, czy Austrii - tworzenie wpisów jest do siebie zbieżne. Należy jednak pamiętać, że każdy kraj ma swoje własne upodobania odnoszące się m.in. do najczęściej wybieranych social mediów. My skupimy się na Niemczech - jak więc tam rozpocząć swój marketing?

"Od czego mam zacząć?"

To pytanie należy zdecydowanie do tych najczęściej przez Was zadawanych. W końcu nie bez powodu mówi się, że to początki są zawsze najtrudniejsze. Mamy kilka rad, które pomogą Wam uporać się nawet z ciężkim startem...

Zacznij wszystko od dobrego planu działania. Zbadaj dokładnie grupę wiekową, do której kierujesz swoje produkty czy usługi. Postaw sobie też jednoznaczne cele, do których chcesz dążyć. Dlaczego ma to znaczenie? Pozwoli Ci to usystematyzować pracę, a tym samym wpłynąć na jej dalszy ciąg. Pamiętajcie też, że nie musicie robić wszystkiego na własną rękę - dajcie sobie pomóc! Mnóstwo profesjonalistów czeka, aby podjąć z Wami współpracę.

Dobrym krokiem okazuje się też dokładna analiza konkurencji. Co przyciąga do nich nowych klientów? Na co kładą największy nacisk? Warto też dokładnie zbadać niedoskonałości - to właśnie Twoja firma może okazać ich idealnym zamiennikiem.

Jak wykorzystać preferencje Niemców?

Podstawowym zadaniem social mediów jest oczywiście dostarczanie ludziom rozrywki. Nie zawsze przebiega to jednak w ten sam sposób. Dlaczego? To wszystko za sprawą nieustannie zmieniających się preferencji klientów. Powstają nowe platformy, jeszcze inne wygasają, zmienia się średni wiek grup docelowych korzystających z poszczególnych mediów itp.

Jak się okazuje, to właśnie dobór odpowiednich kanałów w dużej mierze odpowiada za sukces social media marketingu. Warto więc przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań dokładnie zbadać sytuację na danym rynku. Okazuje się, że dominującymi w Niemczech platformami są Youtube, Twitter oraz Facebook. Rosnącą popularnością cieszą się natomiast Instagram i TikTok. Maleje jednak zainteresowanie Snapchatem. Jakie działania podjąć, aby nasze spoty reklamowe przyciągały nowych odwiedzających? Wszystko zależy od wybranej platformy...

YouTube - moc filmów

Z Youtube korzysta niemal każdy - znajdziemy tu treści zarówno dla młodszych, jak i starszych. Rozpoczęcie promowania swojej strony internetowej na tej platformie okazuje się więc być świetnym krokiem. Co najlepsze, zareklamujesz tu wszystkie swoje usługi czy produkty. Możesz to jednak zrobić na zrobić na kilka sposobów. Najpopularniejsze promocje powstają poprzez:

  1. Tworzenie własnego kanału, na którym będziecie zamieszać treści reklamujące Waszą markę. Mogą to być poradniki, videa informacyjne, odpowiedzi na zadawane przez widzów pytania itp.
  2. Wykupowanie spotów reklamowych. Dzięki nim Twoja marka (zazwyczaj logo) będzie się wyświetlać klientom przed obejrzeniem innych filmików oraz na tzw. bannerach reklamowych.
  3. Nawiązanie współpracy z innym popularnym twórcą, który będzie promował Waszą markę poprzez np. pokazywane poszczególnych produktów w swoich materiałach.

Twitter - coś więcej niż informacje

Promowanie biznesu na Twitterze daje nam przede wszystkim możliwość łatwego kontaktu z odbiorcą. Popularność tej platformy na rynku niemieckim od dłuższego czasu się nie zmienia, co daje nam duże pole manewru. Działania prowadzone na Twitterze budują zarówno więź z odbiorcą, jak i ogólny wizerunek firmy. Skuteczna promocja może składać się z wielu elementów, nie tylko ze standardowych wpisów! Możecie odpowiadać na pytania klienta, pisać wiadomości prywatne czy nawet prowadzić transmisję na żywo. To wszystko za pomocą tylko jednego komunikatora.

Facebook - podstawa każdego biznesu

Obecnie większość z nas sprawdza rzetelność firm właśnie poprzez ich konto na Facebooku. Zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, to właśnie ta platforma stała się symbolem dobrze prosperującego biznesu. Jak reklamować swoją działalność za pomocą Facebooka?

Kluczowe okazuje się zakładanie Fanpage'u firmy, na którym będziecie zamieszczać wszystkie treści związane z Waszą marką. Mogą to być oferowane usługi, codzienne działania czy nawet posty służące poznaniu pracowników. Pamiętajcie jednak, że platforma nie zostawia Was samych sobie. Oferuje ona specjalną wersję (tzw. Facebook Ads), która dodatkowo będzie promować Wasz Fanpage. Na rynku niemieckim okaże się to świetnym rozwiązaniem, nawet mimo opłaty, na jaką będziecie musieli się zdecydować.

Instagram - estetyka Twojej marki

Marketing internetowy prowadzony na Instagramie to zdecydowanie świetny sposób. Trzeba jednak wiedzieć, jak się tym zająć. W końcu to właśnie ta aplikacja jest jedną z najczęściej pobieranych przez Niemców i Niemki w ostatnim czasie. Na tej platformie liczy się głównie estetyka i nowatorskie podejście do towarów. Mile widziane są krótkie wpisy, artystyczne zdjęcia i dobry kontakt z klientami. Podobnie jak w przypadku Youtube'a, możecie zdecydować się zarówno na własne konto, jak i na współpracę z innymi, znanymi twórcami.

Dobrą opcją w ostatnim czasie stało się dodawanie "Instastories". Są to krótkie, dostępne tylko przez 24 h materiały umieszczane w relacji. Na Instagramie możecie też prowadzić live'y i bezpośrednio kontaktować się z klientem za pomocą wiadomości.

TikTok - powiew świeżości

Korzystanie z TikToka w Niemczech okazuje się mieć duży potencjał. Krótkie filmiki video pozwolą pokazać Waszą markę "od środka", zdobyć większą ilość klientów, a co za tym idzie - zwiększyć sprzedaż na stronie internetowej. Jak to robić? Podobnie jak na Instagramie, możesz posiadać własne, firmowe konto lub decydować się na nawiązanie współprac. Nowością w tym przypadku jest tworzenie kilkusekundowych reklam, które ukażą się użytkownikom od razu po otworzeniu aplikacji. Mile widziane są tutaj humorystyczne i zapadające w pamięć treści.

Co Wy powinniście wybrać?

Jak się okazuje, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Social media powinny być bezpośrednio dostosowane do grupy wiekowej, która jest adresatem Twoich produktów. Podczas gdy młodsi klienci będą szukać informacji na TikToku czy Instagramie, starsi odbiorcy wybiorą Facebooka czy Twittera. Media społecznościowe mogą być również traktowane jako swoje "dopełnienie". Warto więc decydować się nie na jeden portal, ale na więcej kont wśród social mediów.

O czym pamiętać podczas promowania biznesu w Niemczech?

Reklamowanie usług w Internecie ma ogromny wpływ na Waszą pozycję na rynku niemieckim. Znając już preferencje Niemców możemy płynnie przejść do kilku aspektów, o których trzeba podczas tego procesu pamiętać.

  1. Miej na uwadze, że social media nie służą opisywaniu całej Twojej działalności - po te informacje należy odsyłać na oficjalną stronę internetową marki. To właśnie krótkie i treściwe wpisy powinny być powodem odwiedzania jej przez odbiorców. Nie przytłaczaj potencjalnych klientów zbędnymi informacjami. Zamiast tego postaw na grafikę i estetykę - w ten sposób przedstaw też swoją ofertę. Marketing internetowy opiera się na głównie na aspektach wizualnych i to właśnie na nie nowi klienci zwrócą największą uwagę.
  2. Dbaj o systematykę. Jak się okazuje, to właśnie ona ma największy wpływ na promowanie Waszego profilu. Nie warto jednak przesadzać, a nieustanne dodawanie postów przyniesie odwrotny efekt do tego zamierzonego. Użytkownicy się znudzą, a częste artykuły mogą zniechęcić ich do Waszej firmy. Wpisy warto publikować maksymalnie kilka razy w tygodniu. Co więcej, tak prowadzone konta zostaną z pewnością docenione przez każdy algorytm. Co za tym idzie, Twój profil będzie cieszył się większą popularnością.
  3. Zwróć uwagę na obecnie panujące w Niemczech trendy. Okazuje się, że mogą się one znacząco różnić od tych polskich. Jak to następnie wykorzystać? Wszystko zależy od profilu działalności. Produkty, które na swoich stronach oferujemy mogą np. zawierać nawiązania do aktualnych zainteresowań Niemców.

Social Media a pozycjonowanie

"Rywalizacja na rynku niemieckim nie będzie łatwa dla osoby z poza tego kraju.". Przyjęło się, że to właśnie lokalni twórcy najbardziej interesują użytkowników z Niemiec. Oczywiście w dzisiejszych czasach nie jest to do końca prawdą, a przy dobrym przygotowaniu możecie diametralnie poprawić swoje wyniki. Specjaliści SEO z pewnością powiedzą, że wszystko zaczyna się od promowania Waszej strony przez najczęściej wybieraną w Niemczech wyszukiwarkę - Google. Ciężko się z tym stwierdzeniem nie zgodzić, bo to właśnie pozycjonowanie w największym stopniu odpowiada za zainteresowanie firmą w Internecie. Okazuje się, że dobrze prowadzone social media dokładają swoją cegiełkę i do tego procesu. Jak to się dzieje?

Dla Was, jako dla firm international, najważniejsze jest wykreowanie dużego ruchu na stronie. Jak się okazuje, to właśnie social media odpowiadają za przekierowywanie klientów na daną witrynę, co już w bezpośredni sposób wpływa na Waszą pozycję w wyszukiwarce Google. Co najlepsze, nie bierze się pod uwagę bezlitosnych statystyk (m.in. ilości obserwujących na Twoich mediach społecznościowych) - liczy się tylko aktywność.

SEO + Social Media

Wiele osób jest zdania, że granica między pozycjonowaniem stron w Niemczech, a social mediami naturalnie zanika. Jak to się dzieje? Przedsiębiorcy wiedzą, że to właśnie fuzja tych dwóch aspektów jest kluczem do sukcesu. Wynika z tego, że w dzisiejszych czasach większość dużych firm działa na obydwóch płaszczyznach. Nie popadajmy więc ani tylko w SEO, ani w mediach. Starajmy się znaleźć złoty środek, gdyż to właśnie połączenie tych działań okazuje się najlepszym rozwiązaniem.

Social media marketing Niemcy - czy warto działać samemu?

Dobrze prowadzone social media pozwalają wykreować pozytywny wizerunek każdej firmy. Nie jest to jednak łatwe zadanie, tym bardziej biorąc pod uwagę rynek niemiecki. Kluczowe okazuje się więc doświadczenie w tego typu marketingu. Nie zawsze będziecie w stanie zadbać o każdy szczegół na własną rękę, a wsparcie profesjonalistów może w pewnym momencie okazać się wręcz niezbędne.

Przede wszystkim należy wziąć pod lupę przeróżne aspekty prawne. Social media to wyjątkowo skomplikowane struktury, z którymi nie każdy sobie poradzi. Dla niedoświadczonej jednostki okaże się to być wyjątkowo trudnym zadaniem. Co z tego wynika? Najlepszym rozwiązaniem w większości przypadków będzie manager od spraw marketingu. Odpowiednio dostosuje on treść do odbiorcy, ale i nie tylko! Taki profesjonalista zajmie się przede wszystkim systematyką pracy, czytelnością wpisów i poprawnością wypowiedzi tworzonej w języku niemieckim. Fuzja tych wszystkich elementów sprawi, że na zakupy zdecyduje się większa ilość osób.

Podsumowując...

Każdy specjalista potwierdza, że marketing internetowy w Niemczech ma ogromny potencjał. Kończąc jego analizę możemy więc z czystym sumieniem stwierdzić, że warto zakładać konta na portalach społecznościowych. Tworzenie contentu na niemieckich social mediach niesie ze sobą mnóstwo zalet, które wpłyną zarówno na Waszą pozycję w Google, jak i ruch na samej stronie. Odbije się to oczywiście na Waszym portfelu - zyski, jakie przyniesie dystrybucja mogą okazać się dużym zaskoczeniem. Chcąc osiągnąć takie efekty potrzeba jednak czasu i odpowiednich ludzi wokół.

Mamy nadzieje, że nasz artykuł rozwiał wszystkie Wasze wątpliwości odnoszące się do tematu niemieckich mediów. Jednocześnie zapewniamy, że wprowadzenie naszych rad w życie będzie miało korzystny wpływ na prosperowanie Twojej strony internetowej, a pozyskanie nowych klientów stanie się tak łatwe, jak jeszcze nigdy dotąd. Życzymy powodzenia! 

Przeczytaj również

Wielka fala roszczeń odszkodowawczych w Niemczech z powodu Google Fonts

W ostatnim czasie jest wiele roszczeń o odszkodowania na terenie Niemiec od osób prywatnych i agencji z powodu czcionek Google. Próbują wyciągnąć pieniądze od operatorów stron internetowych kierowanych do niemieckich odbiorców na podstawie wyroku niemieckiego sądu LG Monachium. Wszystko za sprawą tego, że 20 stycznia 2022 r. Sąd Okręgowy w Monachium I potwierdził w swoim […]

Zobacz
Struktura witryny w pozycjonowaniu stron internetowych w Niemczech

Specyfika pozycjonowania stron internetowych w Niemczech nieco różni się od tego samego procesu dla witryn w Polsce. Zmienne czynniki można zauważyć już na samym początku układania strategii na rynku zagranicznym. Kompleksowy projekt warto rozpocząć od wyboru najistotniejszej części witryny – struktury. Wyróżnia się: Krajową witrynę najwyższego poziomu Podkatalogi dla poszczególnych państw Subdomeny dla danego kraju […]

Zobacz
Social Media Marketing w Niemczech - czy warto w niego inwestować?

Social Media - w dzisiejszych czasach każdy ma z nimi do czynienia na co dzień. Bezwzględne statystyki pokazują, że przeciętny Europejczyk na media społecznościowe poświęca około dwóch godzin dziennie. Czy to dużo? Może się wydawać, że nie. Sytuacja diametralnie się zmienia, kiedy pod lupę weźmiemy dłuższy okres czasu. Amerykańska agencja marketingowa Mediakix obliczyła, że każdy […]

Zobacz
Tworzenie niemieckich treści przez sztuczną inteligencję

Rozwój sztucznej inteligencji (z ang. artificial intelligence) osiągnął już punkt, w którym przy content marketingu nie da się już praktycznie odróżnić tekstów maszyny od treści człowieka. Niezależnie od tego, czy są to posty na blogu czy w mediach społecznościowych, wszelkiego rodzaju reklamy lub opisy produktów. Jest bardzo prawdopodobne, że miałeś kontakt z treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję, nie […]

Zobacz
Najlepsze narzędzia do działań SEO w Niemczech

W tym wpisie chcemy przedstawić naszą konfigurację narzędzi SEO na rynek niemiecki. Może to pomóc agencją SEO oraz freelancer’om, którzy pozycjonują strony internetowe za nasza zachodnią granicą. Każdy, kto ma coś wspólnego z tworzeniem sklepów internetowych w Niemczech, a następnie ich pozycjonowaniem musiał słyszeć o narzędziu analitycznym Sistrix. Działania SEO w Niemczech należy rozpocząć od […]

Zobacz
pencilusersrocket linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram