Prezentowany przez nas case study z pozycjonowania na rynku niemieckim dotyczy firmy usługowo-produkcyjnej świadczącej swoje usługi tylko i wyłącznie na rynku niemieckim. Grupą docelową firmy naszego klienta są raczej klienci indywidualni rzadziej Firmy. Należy jednak zaznaczyć, ze nie jest to typowy niemiecki sklep internetowy.
Widoczność według SISTRIX
Ruch organiczny według ahrefs (zawyżony-Bullshit)
Jak widać na załączonych obrazkach klient był w nie najlepszej sytuacji po odejściu z agencji która go pozycjonowała. Profil linków zbudowany na bazie PBN, początkowo dał zadziwiające wzrosty, jednak równie szybko pozycje spadły po kolejnych aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki Google.de. Klient oczekiwał zatrzymania trendu spadkowego i co najmniej przywrócenia widoczności z najlepszego okresu.
Pierwszym krokiem była standardowa optymalizacja SEO i dla kluczowych stron napisania nowego contentu (w tym wypadku - krótszego). Inwestor zdecydował się jednocześnie na zrobienie nowej strony, tak aby spełniała wymagania Core Web Vitals i była bardziej atrakcyjna wizualnie dla klienta. Przy okazji przebudowy strony, zgodnie z analizą słów kluczowych, struktura została powiększona o kilka stron dedykowanych konkretnym frazom. Strony te błyskawicznie weszły w TOP 3.
Wykres SISTRIX pokazujący wzrost liczby słów kluczowych, na które domena zajmuje pozycje Top 10 i Top 100 w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wygląda bez efektu WOW ponieważ wiele fraz poprawiło swoje pozycję w zakresie Top 10 czyli np. z 10 na 4, z 9 na 1, czy z 3 na 1. Takich zmian pozycji ten wykres nie uwzględnia, a szkoda bo takie zmiany maja ogromny wpływ na Traffic.
Wykres ahrefs pokazujący wzrost liczby słów kluczowych, na które domena zajmuje pozycje 1-3, 4-10 oraz 11-100 w organicznych wynikach wyszukiwania (zawyżony-Bullshit)
Przebudowa strony połączona z optymalizacją i rozbudową treści oraz kilka miesięcy pozyskiwania wysokiej klasy linków przywróciły ruch do poziomu z “najlepszych czasów”, a obecnie zaczynają już go przewyższać. Co jest nawet większym sukcesem w kontekście tego że, na przestrzeni czasu spadł Volumen kluczowych fraz dla tego projektu, a Google Maps, Direct Answer i Ads zmniejszyły CTR z pozycji 1.
W dalszej części chcemy pokazać jak przebiegał proces link buildingu, jakie efekty dał i jak różne mogą być wyniki w zależności jakich narzędzi do pomiaru sukcesu użyjemy 🙂
Współpracę za zakresu link buildingu rozpoczęliśmy w pod koniec styczniu 2021 roku. My jako Webway byliśmy odpowiedzialni tylko za zdobywanie linków zwrotnych z krajów DACH, a dokładnie z niemieckich domen. Resztę kawał dobrej roboty wykonał Mad Lab.
Najnowszy screen z 20 października według ahrefs obrazuje ta dobra robotę ale czy napewno dokładnie?
Oczywiście, że zawyżony-Bullshit.
Porównanie 20.10.2021 dzień dzisiejszy do 31.01.2021 początek współpracy.
SISTRIX pokazuje zupełnie inne wartości.
Porównanie 20.10.2021 dzień dzisiejszy do 25.01.2021 początek współpracy.
ΔKlicks -
szacunkowy przyrost liczby kliknięć
na miesiąc dla słowa kluczowego
pomiędzy tymi dwoma datami.
Słów kilka o linkach
Linki pochodziły z prywatnych blogów, stron poradnikowych, portali branżowych, serwisów specjalistycznych, lokalnych stron telewizyjnych, lokalnch gazet, magazynów, portali News’owych, stron afiliacyjnych i tak tak forum Linki czyli marketing szeptany.
Cały link building prowadzony był z przemyślana taktyką wedle niemieckiego sloganu SEO „Natürlichkeit“.
Na wstępie zaczęliśmy starać się o linki z miejsc najbardziej zbliżonych tematycznie i nie mieliśmy ciśnienia by były jakieś super mocne. Następnie według hasła „Natürlichkeit“ zdobywaliśmy coraz mocniejsze domeny, następnie doszedł marketing szeptany aż po naprawdę mocne i drogie linki.
Dodatkowo staraliśmy się by praktycznie każdy linki pochodził z innego źródła. Unikaliśmy sytuacji zdobycia 2 linków od jednego dostawcy/operatora szczególnie w tym samym czasie. Trzeba znać rynek żeby nie kupić wielu linków z jednego źródła - na platformach z linkami nie ma tej informacji 😉
Zanim zaczniemy jeszcze ważna informacja o copywritingu
Do pierwszych publikacji teksty artykułów dostarczył klient. Niestety niemieckie portale niechętnie chciały publikować Content pisany w Polsce. Nie chodzi o to, że teksty zawierały błędy. Nic takiego. Artykuły były bezbłędne natomiast odrazu było widać, że nie pisała go osoba którego „Muttersprache" to język niemiecki czyli nie native speaker. Dodatkową przeszkodą w publikacji tekstów pisanych nad Wisła był styl. U naszych zachodnich sąsiadów publikuje się artykuły informacyjno-poradnikowe, natomiast z Polski dostarczane nam były teksty typowo sprzedażowe. Owszem jest możliwość opublikowania takiego tekstu ale z automatu dostaje on oznaczenie „Anzeigenkennzeichnung“, czyli artykuł i link sponsorowany, który byłby zaprzeczeniem naszej dewizy „Natürlichkeit“.
Cały proces pozycjonowania i zdobywania linków wraz z cenami i komentarzami przedstawiamy poniżej. Podane ceny zdobycia, nie zawsze kupienia linka to kwota netto inkl. tekst (czyli tekst w cenie) w walucie euro €.
Pierwsze linki zdobyliśmy z portali ściśle powiązanych tematycznie z domeną, która podlegała pozycjonowaniu.
Na przestrzeni ostatnich dni stycznia i całego lutego udało się pozyskać linki z:
Budować, mieszkać i więcej - koszt pozyskania odnośnika to 180€
Serwis dotyczący mieszkań i budowy 210€
Portal informacyjny z tematu dom to koszt 120€
Strona afiliacyjna: meble ogrodowe i meble na zewnątrz 140€
Porady domowe w cenie 140€
W marcu i kwietniu dorzuciliśmy pierwszą lokalną gazetę, ogólny magazyn poradnikowy oraz marketing szeptany:
Regionalna gazeta internetowa - 260€
Ogólny informacyjny magazyn poradnikowy - 220€
Marketing szeptany - 20 linków do strony głównej i podstron - 6€ sztuka razem 120€
Posty umieszczane w pasującym temacie( nie były zakładane nowe watki ). Linki zazwyczaj w postaci kotwicy. Dziwne ale na forach w niemieckim internecie rzadko linkuje się czystym URL’em. Wszyscy linkują anchorem nawet jak podają jakiś inny wątek to jest odnośnik w postaci kotwicy- taki kraj 🙂
Jak widać nasze konta mają historię a wpisy nie są z kosmosu.
BOOM - maj i czerwiec to była prawdziwa petarda
Dodatkowo zbliżał się powoli szczyt sezonu naszego inwestora. Dlatego w tych miesiącach poza mocą SEO linków ważne było dotarcie do potencjalnych klientów, którzy mógliby trafić bezpośrednio przez kliknięcie w link. Warunkiem był portal z brutalnym ruchem, który był gwarancja dotarcia do większej ilości potencjalnych klientów. Drugim ważnych faktorem była tematyka portalu, która musiała być zgodna z tematyka po której porusza sie grupa docelowa i tak:
Fachowy portal rolniczy z brutalnych ruchem ok. 2 mln./mięs. (w tym przypadku ahrefs sporo zaniża)
Wiele pracy kosztowało nas zdobycie tego giganta, ale za to ojro nie wydał inwestor dużo 400€
Poradnik ogrodniczy - Taras i ogród 250€
Wiadomości Osnabrück 250€
Portal o tematyce mieszkaniowej 200€
Hochsaison
Lipiec i sierpień to szczyt sezonu na usługi i produkty naszego klienta
Zaczęliśmy od marketingu szeptanego. Tym razem przypaliliśmy trochę linki SEO.
Jako, ze klient nie obsługuje całego obszaru Niemiec to w szczycie sezonu skupiliśmy się portalach z regionów, które obsługuje klient. Kolejna wartością dodana poza SEO była możliwość wrzucenia do publikacji pięknych zdjęć usługi/produktu klienta. Możliwość ta nie była oczywiście warunkiem decydującym o publikacji, ale cieszyła oko klienta 😉
Marketing szeptany - 20 linków do artykułów na zewnętrznych portalach gdzie była podlinkowana strona klienta - 6€ sztuka razem 120€
Poradnik ogrodniczy 200€
Strona lokalnej telewizji Bundeslandu Saksonii 660€
Gospodarka i finanse 200€
Wrzesień i październik to kolejne branżowe portale oraz lokalne portale z terenu działania inwestora:
Aktualności z Saksonii - 250€
Wiadomości z Lipska - 650€
Renowacje-remonty porady i triki - 160€
Warto dodać, ze nie mamy pewności czy linki z ostatniej wrzuty(wrzesień, październik) miały wystarczajaco czasu by skopały już domenę 🙂 czas pokaże.
Przy analizie nie można zapomnieć, ze usługi /produkty klienta są zależne od sezonu, który w tym przypadku przypada w miesiącach letnich. Dodatkowo inflacja i galopujące ceny stali oraz materiałów budowlanych odegrały w tym przypadku też dużą rolę.
Następnie wkleimy jeszcze tabele z porównaniem aktualnych wyników od początku współpracy.
Oceńcie sami czy wyniki są adekwatne do wydanych euro i dajcie znać w komentarzach
Tschüss
Dane z GSC.
Porównanie wrzesień 2021 do styczeń 2021 początek współpracy.
Najnowsze dane z SISTRIX 21.10.2021
Na koniec jeszcze zestawienie ostatnich 6 miesięcy do poprzednich 6 miesięcy z GSC.