Jak zacząć sprzedawać na niemieckich portalach aukcyjnych typu allegro?

Jak zacząć sprzedawać na niemieckich portalach aukcyjnych typu allegro?

Jak się nazywa niemieckie Allegro?

Wiadomo nie od dziś, że nasi zachodni sąsiedzi bardzo lubią robić zakupy w Internecie. Cenią oni sobie wiele licznych atutów, takich jak duża wygoda kupowania różnych produktów, możliwość korzystania z bezpiecznych transakcji błyskawicznych czy też dostęp do bardzo wielu sprzedających posiadających różnorodne oferty. Nic więc dziwnego, że coraz większe grono polskich przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie swojej działalności handlowej w niemieckojęzycznym Internecie.

Istnieje wiele metod promowania i sprzedaży własnych wyrobów w niemieckim Internecie. Możliwe jest oczywiście zakładanie własnego sklepu internetowego, ale bardzo wielu przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż za pośrednictwem niemieckich portali aukcyjnych. Warto przyjrzeć się bliżej takim stronom internetowym oraz tym co mają do zaoferowania.

Najpopularniejsze niemieckie portale aukcyjne

Na niemieckim rynku e-commerce działa bardzo wiele różnych portali specjalizujących się w pośredniczeniu w aukcjach internetowych, takich jak polskie Allegro. Do ich grona zaliczają się następujące serwisy:

  • Amazon – jest to serwis podobny do polskiego Allegro. Powstał on w Stanach Zjednoczonych, jednak w krótkim czasie zyskał bardzo dużą popularność w wielu innych krajach, w tym również w Niemczech. Niemieccy klienci cenią sobie popularność tej marki, pewność przeprowadzanych transakcji oraz bezpieczeństwo i szybkie tempo realizacji płatności. Dzięki temu serwisowi istnieje możliwość kupowania oraz sprzedawania wielu typów produktów zaliczanych do różnorodnych kategorii.
  • Ebay – pod hasłem eBay Niemcy kryje się kolejny serwis międzynarodowy, który jest bardzo popularny wśród niemieckich klientów oraz dostępny dla sprzedawców z różnych krajów, w tym również z Polski. Sprzedaż zagraniczna krok po kroku w tym serwisie jest dość prosta, ponieważ jest to pewnego rodzaju niemiecki odpowiednik Allegro, którego mechanizmy sprzedaży i płatności działają podobnie do naszego rodzimego serwisu. Nikt nie powinien mieć większych problemów z obsługą tego portalu i sprzedażą swoich towarów w Niemczech.
  • DHD – sprzedaż zagraniczna Amazon i eBay cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców i klientów, ale nie należy zapominać o innych portalach. Warto zwracać uwagę na niemieckie strony typu OLX. Do ich grona zalicza się serwis DHD. Można w nim znaleźć wiele ogłoszeń motoryzacyjnych, związanych z nieruchomościami oraz innymi kategoriami produktów. Poza typową sprzedażą, serwis ten oferuje możliwość umieszczania i przeglądania ogłoszeń związanych z pracą, itp. Schemat jego działania jest podobny do OLX.
  • Aurena – jest to również dość popularny niemiecki portal, na łamach którego możliwy jest zakup różnych produktów. Bardzo często można znaleźć tutaj różnego rodzaju nieruchomości oraz używane samochody.
  • Mobile.de – serwis ten również został stworzony z myślą o kupnie, sprzedaży oraz finansowaniu różnych pojazdów. W ofertach dostępne są różne kategorie pojazdów, takich jak auta osobowe, dostawcze, motocykle, campery, itp. Serwis ten działa podobnie jak inne niemieckie strony aukcyjne oferujące możliwość sprzedaży i kupna różnych pojazdów.

Sprzedaż na aukcjach oraz w sklepach internetowych

Osoby, które planują sprzedawanie swoich produktów i pozycjonowanie na niemieckim rynku, bardzo często sięgają po platformy sprzedażowe w Niemczech podobne do polskiego Allegro. W porównaniu do sprzedaży we własnym sklepie internetowym, rozwiązania takie posiadają różne wady i zalety. Sporym atutem takich serwisów jest możliwość szybkiego i łatwego dodawania własnych aukcji lub ofert sprzedaży bez konieczności posiadania i utrzymywania własnej strony internetowej z serwerem i domeną. Aukcje niemieckie są dobrze pozycjonowane, więc dodając oferty we wspomnianych wyżej serwisach można cieszyć się dość sporym zainteresowaniem wśród wielu niemieckich klientów. Kolejną zaletą sprzedawania za pośrednictwem niemieckich serwisów aukcyjnych jest bardzo łatwa obsługa, z którą nie powinni mieć problemu nawet początkujący użytkownicy. Warto jednak pamiętać, że tworzenie własnego sklepu internetowego wcale nie musi być skomplikowane. Istnieje bowiem wiele platform, takich jak Shopify, dzięki którym można samodzielnie stworzyć własny sklep i nim zarządzać, bez konieczności martwienia się o serwer, domenę czy też skomplikowaną obsługę serwisu. Co więcej Shopify cieszy się dużym zaufaniem i popularnością wśród niemieckich klientów, więc platforma ta jest w stanie dorównać serwisom aukcyjnym.

W porównaniu z aukcjami internetowymi, własny sklep zapewnia przedsiębiorcy wiele istotnych korzyści. Przede wszystkim sprzedający może cieszyć się dużą swobodą w zakresie dodawania produktów i ustalania ich cen. Jedynym ograniczeniem jest pojemność serwera. Nie trzeba się też martwić wygodą użytkowania, ponieważ platformy, takie jak na przykład Shopify są przyjazne dla użytkowników podobnie jak w przypadku serwisów aukcyjnych typu eBay albo Amazon. Niemieccy klienci ufają sklepom tworzonym w oparciu o system Shopify, podobnie jak w przypadku najważniejszych portali aukcyjnych. Własne sklepy tworzone na tej platformie obsługują błyskawiczne i w pełni bezpieczne płatności, więc nie odbiegają pod tym kątem od serwisów aukcyjnych.

Spore grono przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z własnych sklepów internetowych kosztem portali aukcyjnych ze względu na prowizje obowiązujące na tego typu stronach. Portale podobne do Allegro w Niemczech narzucają swoje własne prowizje od każdej transakcji sprzedaży. W związku z tym sprzedający otrzymuje mniej pieniędzy niż planował dostać w zamian za dany produkt lub musi po prostu zwiększyć cenę, aby „wyjść na swoje”. Kolejnym minusem portali aukcyjnych w porównaniu z własnym sklepem, jest dość ograniczona szata graficzna. Zwykle dostępnych jest kilka szablonów. Nie można więc samodzielnie decydować o układzie menu, kolorach, logotypach sklepu, itp. Warto też dodać, że niemieckie serwisy aukcyjne posiadają własną politykę sprzedaży i rozpatrywania reklamacji, do której należy się dostosować. Często ewentualne spory i reklamacje należy rozpatrywać pozytywnie na rzecz klienta w myśl zasady „klient ma zawsze rację”. We własnym sklepie przedsiębiorca może wprowadzać własne zasady sprzedaży, reklamacji, zwrotów, itp. Jeśli więc jakaś reklamacja nie ma prawa bytu (towar został rozmyślnie uszkodzony przez klienta), wówczas można swobodnie odmówić rekompensaty i nie tracić pieniędzy. Jest to o wiele bardziej korzystne dla sprzedających niż serwisy aukcyjne, które w wielu przypadkach za wszelką cenę dbają o swoją reputację.

We własnym sklepie internetowym można umieszczać produkty zaliczane do różnorodnych kategorii. Niektóre serwisy aukcyjne są nakierowane wyłącznie na konkretne produkty (np. samochody albo nieruchomości), podczas gdy inne umożliwiają dodawanie ogólnych aukcji związanych z różnymi kategoriami. Aby uzyskać stargetowany ruch na naszą stronę, warto skorzystać z opcji, jaką jest własny sklep internetowy. Serwisy, takie jak Spotify dbają o odpowiednie pozycjonowanie i promowanie wszystkich kategorii, podczas gdy niektóre z nich są traktowane „po macoszemu” przez niemieckie strony aukcyjne.

Można więc zauważyć, że zarówno własny sklep internetowy, jak również portale aukcyjne posiadają swoje mocne i słabe strony. Decydując się na sprzedaż w niemieckim Internecie, warto dokładnie rozpatrzyć wszystkie „za” i „przeciw”. Wielu sprzedających decyduje się na prowadzenie działalności handlowej zarówno poprzez własny sklep (np. na platformie Shopify), jak również korzystając z serwisów aukcyjnych. W ten sposób zwiększają swoje szanse na dotarcie do bardzo szerokiego grona klientów, niezależnie od tego czy wolą oni tradycyjne sklepy internetowe czy też portale aukcyjne. Rozwiązanie takie jest więc rozsądne i bardzo dochodowe.

Niemieckie serwisy aukcyjne – zalety i wady

Duża różnorodność aukcji internetowych w Niemczech sprawia, że każdy bez problemu znajdzie oferty dopasowane do własnych potrzeb. Warto przyjrzeć się najważniejszym cechom i atutom poszczególnych serwisów:

  • Amazon – z pewnością zaletą jest łatwa obsługa i duże podobieństwo do polskiego Allegro. Platforma ta posiada różne wersje językowe, w tym również polską, więc nikt nie powinien mieć problemów z efektywnym prowadzeniem sprzedaży przez ten serwis. Dużym atutem tego serwisu jest fulfillment czyli możliwość przekazania logistycznej obsługi zamówień zewnętrznemu podmiotowi. Dzięki temu wszystkie zamówienia są obsługiwane bezproblemowo i wydajnie na każdym ich etapie. Wadą, podobnie jak w innych serwisach, jest brak możliwości nieograniczonej personalizacji własnego sklepu.
  • Ebay – ten serwis cieszy się dużą popularnością wśród kupujących w Niemczech, więc dzięki niemu można dotrzeć do sporego grona klientów bez martwienia się o uciążliwe i długotrwałe pozycjonowanie własnego serwisu. Z drugiej strony jest to portal aukcyjny narzucający swoje prowizje oraz politykę sprzedaży.
  • DHD daje z kolei sporą swobodę i dostęp do wielu różnych kategorii sprzedaży, ale również nie pozwala na nieograniczoną personalizację.
  • Serwisy typu Aurena oraz Mobile.de nie różnią się zbyt wiele pod kątem zalet i wad od stron przedstawionych powyżej. Minusem jest z pewnością nakierowanie tylko na kilka kategorii, takich jak nieruchomości oraz pojazdy. Z drugiej strony są one dobrze wypozycjonowane i popularne wśród niemieckich kupujących.

Podsumowanie

Jak widać, istnieje wiele sposobów prowadzenia sprzedaży w Niemczech. Zarówno na serwisach aukcyjnych, jak również we własnych sklepach można cieszyć się wieloma korzyściami. Jeśli ktoś preferuje dziecinnie prostą obsługę to serwisy aukcyjne zapewniają mnóstwo gotowych rozwiązań i szablonów. Przedsiębiorcy ceniący sobie swobodę w zakresie ustalania cen, dodawania różnych produktów oraz tworzenia odpowiedniej szaty graficznej, powinni zwrócić uwagę na możliwość założenia własnego sklepu internetowego. Jest to możliwe poprzez skorzystanie z usług fachowców specjalizujących się w tworzeniu sklepów, ale można też korzystać z ciekawych platform sklepowych, takich jak spotify. Ostatnim pomysłem jest łączenie ze sobą sprzedaży we własnym sklepie internetowym ze sprzedażą na portalach aukcyjnych.

Leave A Comment