Jakie metody płatności w 2021 roku preferuje niemiecki klient sklepów internetowych?

Jakie metody płatności w 2021 roku preferuje niemiecki klient sklepów internetowych?

Trendy w metodach płatności online i najważniejsze systemy płatności dla rynku E-Commerce w Niemczech.

W tym wpisie przyjrzymy się bliżej sytuacji płatniczej w niemieckim handlu internetowym. 

 

Jak donosi EHI Retail Institute Köln, jeśli chodzi o e-commerce, niemieccy klienci od lat najchętniej kupują na rachunek, czyli przez tak zwane „płać później”.

32,8 proc. wszystkich zakupów online płaconych jest tą metodą. To aż o 1,5 proc. więcej niż w poprzednim roku!

 

32,8% Kauf auf Rechnung – kupno towaru na rachunek

Po złożeniu zamówienia sprzedawca wysyła rachunek razem z towarem lub drogą elektroniczną, czyli mailem. Gdy kupujący odbierze Towar ma najczęściej 14 dni na uregulowanie rachunku. Czasami okres ten jest inny w zależności od sprzedawcy, rodzaju towaru czy usługi. Jeżeli klient nie zapłaci w terminie sklep wysyła przypomnienie o płatności. Następnym narzędziem, które możemy zastosować po 14 dniach jest Mahnung, czyli tak zwane upomnienie. Po 14 dniach sprzedawca może wysłać drugie upomnienie i jeżeli po kolejnych 14 dniach nie otrzyma zapłaty, to może wstąpić na drogę sadowa. Warto jeszcze dodać ze przy upomnieniach doliczane są male kwoty na obsługę tych pism 3€-10€.

 

Przy tej formie płatności całe ryzyko transakcji spoczywa na sklepie internetowym, dlatego była to metoda powszechna w dużych E-Commerce’ach, a rzadziej spotykana w mniejszych onlineshopach. Dzisiaj, zbawieniem dla małych E-Commerce’ow stał się szwedzki dostawca usług płatniczych z siedzibą w Sztokholmie.

 

Klarna, bo o tym dostawcy usług płatniczych mowa oferuje rozwiązania płatnicze w obszarze e-commerce. Jednym z nich jest właśnie branie odpowiedzialności – ryzyka za klienta na swoje barki. W praktyce wygląda to tak, że właściciel sklepu ma gwarantowane pieniądze zaraz po zakończeniu procesu zamówienia przez klienta. Pieniądze natomiast otrzymuje po paru dniach przelewem na konto. Oczywiście, żeby nie było za pięknie to kwota pomniejszona jest o prowizje dla Klarny (ok. 2,99% + 0,35€). Gwarancję z kolei otrzymujemy po procesie zamówienia, podczas której dostawca płatności sprawdza zdolność finansową klienta (tzw. Bonitätsprüfung). 

 

Warto wspomnieć również, że Klarna Rechnung znajduje sie w sklepie na platformie Shopify, w Pakiecie płatności Shopify Payments. Poza Klarna Rechnung system Shopify Payments obsługuje jeszcze:

 

– Karty kredytowe (Visa, Mastercard, Maestro, American Express) przy prowizji 2,1 % + 0,25 €

– Shop Pay

– Apple Pay

– Google Pay

– Sofort prowizja 1,4 % + 0,25 € (przelew natychmiastowy), również produkt tego samego dostawcy co Klarna

– Klarna Sofort bezahlen 1,5 % + 0,30 €

– eps-Überweisung 2,1 % + 0,25 €

– Ideal 2,1 % + 0,25 €

– Bancontact 2,1 % + 0,25 €

 

Do podpięcia tych wszystkich płatności w sklepie sprzedawca musi jedynie podać numer konta. Następnie jego dane poddane są weryfikacji. Po akceptacji sklep obsługuje wszystkie te płatności. Warto dodać, że możemy każdą metodę z osobna ręcznie dezaktywować albo aktywować.

Podsumowując Shopify Payments to szybki i łatwy sposób na podpięcie wielu płatności w sklepie internetowym. Jedynym minusem okazują się prowizje.

 

20,2% Paypal

 

PayPal zajmuje drugie miejsce wśród metod płatności o najwyższych obrotach w niemieckim E- Commerce i zapewnia 20,2 proc. udziału w całym rynku. Okazuje się, że to aż o 0,7 proc. więcej niż w ubiegłym roku!

 

Ta metoda płatności cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród klientów, jak i sprzedawców detalicznych na niemieckim rynku. Warto dodać, że PayPal oznacza bezpieczeństwo dla obu stron. Dealer ma pieniądze przed dostawą, a klient nie musi podawać swoich danych bankowych. Płatność jest przyjaznym rozwiązaniem problemów między kupującymi, a sprzedającymi. Ponadto konsument może żądać zwrotu płatności z ważnego powodu. Koszty dla sprzedających za transakcje w Niemczech wynoszą 1,79%-2,49% kwoty faktury. Pamiętajmy jednocześnie o dodatkowej opłacie manipulacyjnej w wysokości 0,35 €.

 

18,3% SEPA Lastschrift – polecenie zapłaty

 

Na trzecim miejscu naszego rankingu (18,3 proc.) usytuował się Lastschrift, czyli polecenie zapłaty z udziałem w sprzedaży. Wysoki wynik to niewątpliwie zasługa sklepu Amazon, który już od długiego czasu wspiera ten rodzaj płatności.

 

W przeciwieństwie do przelewów bankowych, proces płatności poleceniem zapłaty nie jest inicjowany przez dłużnika, ale przez odbiorcę, który jest pierwszą firmą windykacyjną, która zleca swojemu bankowi odebranie polecenia zapłaty.

 

 

W przypadku polecenia zapłaty we własnym sklepie sprzedawca ma zarówno dane konta klienta, jak i jego zgodę na pobranie kwoty faktury z konta. Tutaj właściciel sklepu szybko otrzymuje pieniądze i może je równie szybko dostarczyć. Klient z kolei może wycofać transakcję w ciągu ośmiu tygodni. Zaletą psychologiczną, na której opiera się proces, jest z jednej strony zaufanie do sklepu, a z drugiej chęć składania kolejnych zamówień. Tutaj od akceptantów pobierana jest opłata w wysokości około 0,28 € za transakcję (w zależności od banku).

 

Polecenie zapłaty to sprawdza się świetnie w sklepie internetowym ze względu na bezpieczeństwo planowania i stosunkowo niskie koszty transakcji. Płacenie za pomocą polecenia zapłaty w sklepie internetowym jest bardzo wygodne dla kupującego: po udzieleniu operatorowi sklepu upoważnienia do polecenia zapłaty w formie pisemnego upoważnienia SEPA kwoty faktur są pobierane bezpośrednio z rachunku bankowego klienta – zwykle tak szybko jak towary zostały wysłane.

 

Jednak procedura ta wiąże się z dużym ryzykiem przy przekazywaniu danych bankowych wymaganych do transakcji. Od czasu całkowitego przejścia na SEPA w 2014 r. wymagany jest IBAN (międzynarodowy numer rachunku bankowego), który jest bezpośrednio powiązany z rachunkiem klienta w określonej instytucji finansowej, a także BIC (kod identyfikacyjny banku) – dla transakcji transgranicznych. System polecenia zapłaty jest zatem bardzo podatny na kradzież danych i phishing, dlatego wielu konsumentów stara się go unikać. Operatorzy sklepów internetowych powinni zawsze dbać o to, aby wrażliwe dane klientów były przesyłane wyłącznie kanałami szyfrowanymi. Protokół szyfrowania SSL (Secure Socket Layer) okazuje się tu najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem. 

 

10,5% karty kredytowe

 

Karty kredytowe posiadają jedynie 10,5% udziału w całym rynku płatności w niemieckim handlu internetowym, a to z kolei klasyfikuje je dopiero na czwartym miejscu naszego rankingu. Niemieccy konsumenci najczęściej korzystają z tej metody w systemie B2B oraz w podróży. Wśród kart kredytowych prym wiodą Visa lub Mastercard.

 

Płatności są przetwarzane szybko dla sprzedawców, a klienci łatwo mogą otrzymać tutaj zwrot pieniędzy. Warto jednak pamiętać o tym, że przy tym tak zwanym obciążeniu zwrotnym dealer ponosi opłaty w wysokości około jednego procenta. Opłaty za obsługę płatności kartą kredytową wynoszą ok. 2,95% za transakcję plus opłata za usługę ok. 0,25 €.

 

3,9% Zahlung auf Raten / Finanzkauf

 

Płatność w ratach

Ta metoda płatności znajduje zastosowanie głównie w sklepach internetowych, które sprzedają luksusowe, droższe towary, za które nie wszyscy klienci mogą zapłacić od razu. W większości przypadków cała procedura jest obsługiwana przez dostawcę usług płatniczych lub bezpośrednio przez bank. Klienci wykorzystują to do sfinalizowania zakupu ratalnego, a zdolność kredytowa jest również sprawdzana w ciągu kilku sekund.

 

3,9% Vorkasse – płatność z góry

 

Ponad 90 procent sprzedawców wyraźnie postrzega przedpłatę jako najtańszą opcję przelewu online w sklepie internetowym. Mimo oczywistych zalet istnieją też złe strony, przez które ten rodzaj płatności nie jest szczególnie popularny. Okazuje się, że kupujący może nawet doświadczyć strat w zamówieniu!

 

Płatność z góry jest dokładnym przeciwieństwem zakupu na rachunek. Jeśli klient zdecyduje się na tę metodę płatności, zamówiony towar zostanie wysłany przez sprzedawcę internetowego dopiero po zaksięgowaniu zafakturowanej kwoty na koncie firmy. Tym samym klient ponosi ryzyko transakcji. Jeśli zostanie on wysłany do wątpliwego sklepu internetowego, towar może nie zostać wysłany pomimo wcześniejszej zapłaty . A odwrotna realizacja zakupu w przypadku wadliwego lub nieprawidłowego towaru jest znacznie trudniejsza niż przy zakupie na rachunek.

 

Aby ta opcja płatności była atrakcyjna dla klientów, wielu sprzedawców detalicznych wymaga jedynie przedpłaty przy pierwszym zakupie lub oferuje atrakcyjne rabaty. Kolejnym korzystnym aspektem dla klienta konwencjonalny transfer. Również tutaj poufne dane bankowe pozostają bezpieczne. Jako klasyczny przelew, przedpłata nie powoduje żadnych kosztów transakcyjnych. Warto zaznaczyć, że coraz mniej klientów online jest skłonnych płacić z góry, dlatego sprzedawcy powinni upewnić się, że oprócz tego oferują w sklepie internetowym inne metody płatności. Płatność z góry jest zalecana dla klientów internetowych tylko wtedy, gdy wiarygodność sprzedawcy jest jednoznacznie zapewniona.

 

3,1% Zahlung bei Abholung – płatność przy odbiorze

 

Opcja płatności przy odbiorze jest szczególnie korzystna, gdy niemiecki sklep internetowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie, a towar jest doliczony do dodatkowych kosztów transportu ze względu na gabaryty. Dodatkową zaletą jest to, że istnieje możliwość dokładnego przyjrzenia się towarowi przed zapłaceniem i tym samym wykluczenie możliwych wad.

 

Jak odbywa się to w praktyce? Klient płaci fakturę, płacąc kwotę kurierowi w momencie dostawy, który następnie przekazuje ją sprzedawcy. Z reguły akceptowana jest tutaj tylko gotówka – jeśli odbiorca nie ma pieniędzy pod ręką to musi odebrać towar osobiście z punktów odbioru lub poczty.

W Niemczech usługę tę oferują różne firmy logistyczne, takie jak DHL, UPS, GLS i DPD. Oprócz kwoty faktury i kosztów wysyłki istnieje tak zwana opłata za pobraniem dla zewnętrznego usługodawcy (zwykle od 3 do 10 euro w zależności od firmy), którą zwykle ponosi klient. Dla sprzedawcy istnieje jednak ryzyko, że klient nie przyjmie towaru – wtedy koszty wysyłki oraz powrotu towaru pozostają po jego stronie. 

 

1,8% Sofortüberweisung – przelew natychmiastowy

 

Obecnie większość banków oferuje w swoich usługach wykonywanie przelewów natychmiastowych. Ta metoda płatności okazuje się idealna w przypadku kredytów lub zaległych rachunków. Bezgotówkowy przelew trafia do odbiorcy w bardzo krótkim czasie. Średnio pieniądze docierają na konto już w przeciągu kilkunastu sekund!

 

Sam proces zapłaty okazuje się bardzo podobny do tradycyjnego. Użytkownik zaznacza jednak odpowiednią opcję i ponosi dodatkową opłatę. Warto jednocześnie pamiętać, że usługa działa wyłącznie w określonych godzinach dni roboczych. Niemieccy konsumenci niechętnie korzystają z przelewów natychmiastowych i zdecydowanie częściej stawiają na inne formy przelewów. 

 

1,2% Amazon Pay – płatność Amazon

 

Od pewnego czasu Amazon uruchomił usługę Amazon Payment, aby rozszerzyć swoje czujki na inne platformy i konkurować z PayPal. Wielu sprzedawców pozwala, aby ich płatności przechodziły przez Amazon, tym samym korzystając ze świadomości i bezpieczeństwa, które oferuje gigant. Te wymagania dotyczą również kupującego. Amazon pobiera 1,9% całości + 0,35 EUR jako opłatę za usługę. Klient Amazon może śmiało kupować w innych sklepach bez konieczności wprowadzania swoich danych. Sprzedawca otrzymuje pieniądze dopiero po dostarczeniu towaru.

inne płatnosci 3,2%

 

Trendy w metodach płatności online cały czas się zmieniają. Przy wyborze konkretnej formy warto brać pod uwagę nie tylko jej udział w rynku, ale także tendencję zwyżkową lub spadkową na przestrzeni lat.

Leave A Comment